De 9 meest gemaakte keto fouten

Keto newbee

Als keto newbee gaat er een wereld voor je open zodra je 'keto gaat'. Het is een soort nieuwe taal die je mag leren spreken. Je leert nieuwe gewoontes die ver af staan van alles wat je geleerd hebt over voeding. Je mag namelijk ineens wél vetten eten, je ontbijt overslaan en eten tot je verzadigt bent.

Maar er zijn een aantal valkuilen die de meeste van ons hebben gemaakt. Hier komen ze!

  • Je blijft calorieën tellen 📱

Je bent in de weer met allerlei apps. Je houd al je macro's bij en gaat gekke dingen eten om je dagdoelen te halen. Stop! Gooi al die apps aan de kant en richt je in eerste instantie op het tellen van koolhydraten. Niet via een app, gewoon in je hoofd. Je wilt weer leren om het contact met je lichaam te herstellen. Zodat je lichaam je kunt vertellen of je genoeg gehad hebt. Hierdoor raad ik af in het begin je calorieën en overige macro's te tellen. Ga weer leren eten op gevoel.

 

  • Je weegt jezelf elke dag ⚖ī¸

Niet nodig en obsessief gedrag. Ook tijdens keto schommelt je gewicht van nature. Weeg maximaal 1 keer in de week. Nog beter is het wanneer je afgaat op je spiegelbeeld (of foto's), je cm's en hoe je kleding zit. Veel betere graadmeters.

 

  • Ketosnacks đŸĒ

Lekker, tijdens je keto zoektocht kom je allerlei baksels, snacks en fatboms tegen. Je slaat boodschappen in en bakt de meest lekkere creaties! Maar ketosnacks zijn net als gewone snacks, voor af en toe! Dus echt een extra en niet voor elke dag als je graag nog wilt afvallen.

 

  • Je drinkt te veel bulletproof koffies ☕ī¸

We hebben gezonde vetten hard nodig binnen keto. Ze helpen met het aanmaken van ketonen, ze helpen met het aanmaken van bepaalde hormonen, ze helpen verzadigen. Maar je kunt ook te veel vetten binnenkrijgen. Wanneer je meerdere keren per dag een bulletproof koffie drinkt, dat kun je snel te veel energie binnenkrijgen. Energie die je niet verbruikt wordt opgeslagen als energie = vetopslag.

 

  • Je drinkt te weinig water💧

Als je keto gaat eten, ga je meer vocht verliezen. Waar glucose normaal vocht aantrok, wordt dit extra vocht nu los gelaten. Alleen dit vocht moet wel je lichaam uit kunnen. Dit doe je door veel water te drinken zodat dit vocht mee afgevoerd kan worden. Een gemiddelde vochtinname bij keto mag zo'n 3 a 4 liter per dag zijn. Vocht innemen is vocht kwijtraken. Zorg er wel voor dat je je elektrolyten aanvult, omdat je deze verliest tijdens het plassen. Een elektrolyten tekort zorgt voor klachten van de keto griep.

 

  • Je blijft alcohol drinken 🍹

Je hebt het helemaal berekend voor vandaag. 2 glazen wijn passen qua koolhydraten precies binnen je dagtotaal. Daar gaat het mis. Alcohol heeft altijd voorrang qua afbraak op de vetverbranding. Wanneer alcohol aanwezig is in het lichaam dan ben je niet in de vetverbranding. Als je nog wilt afvallen, dan kan alcohol het afvallen behoorlijk stagneren. Heb jij je doelen inmiddels bereikt? Dan kun e af en toe een glaasje drinken.

 

  • Je eet te weinig ⛔ī¸

Je wilt de resultaten versnellen en denkt dat dit de manier is. Nope, je lichaam moet eerst goed keto- en fat adapted worden om goed in ketose te raken. En je wilt vooral het contact met je lichaam herstellen. Luister naar de signalen die het geeft. Eet wanneer je honger krijgt.

 

  • Je hebt onrealistische verwachtingen ❓

Je scrolt op insta en de meest spectaculaire keto transformaties komen voorbij. Dat is de reden waarom jij ook aan keto bent begonnen. Je bent 3 weken verder en 'er is pas 3 kilo af'. Je bent lichtelijk teleurgesteld.... Keto is niet 'the magic pill'. Zoals jij liever ook geen 3 kilo aankomt in 3 weken, kun je ook niet verwachten dat je dit in deze korte tijd kwijtraakt. Alles wat je wel kwijtraakt in de eerste 2 weken is vocht, daarna stapt je lichaam over op de vetverbranding. Je raakt ongeveer 300 tot 500 gr vet per week kwijt als je goed keto-adapted bent.

 

  • Je vergelijkt jezelf met anderen đŸ‘¯‍♀ī¸

Eigenlijk ligt dit in de lijn van de vorige punt. Die spectaculaire keto transformaties laten niet de struggels zien, niet het tijdspad wat iemand beliep, niet de lessen die met onderweg leerde. Jij loopt jouw pad, op jouw tempo. Hoe het bij jezelf en vergelijk je niet met een ander.

 

Jouw journey

Blijf realistisch, blijf vol verwachting, maar loop jouw eigen keto pad. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Download dan het gratis weekmenu en de keto4vrouwen proof foodlist.

En wil je helemaal een vliegende start maken? Wil je direct meer energie, een betere focous, een hogere vetverbranding en geen continu hongergevoel? Start dan met ketonen.

 

Welke keto 'fouten' heb jij gemaakt in het begin?

 

Healthy, happy groet,

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.