7 tips om stress los te laten

gezondheid lifestyle ontspanning stress Sep 11, 2019

Stress 

We vergeten vaak dat we het hebben, omdat het bij zoveel vrouwen gewoon is geworden. Dat we voor het gemak vergeten hoeveel invloed stress heeft op ons systeem.

Hoe zat het ook al weer?

Zodra we in een levensgevaarlijke situatie terechtkomen reageert ons autonome zenuwstelsel direct en activeert het sympathisch zenuwstelsel, ook wel ons gaspedaal. Onze hartslag schiet omhoog, de ademhaling versnelt en bloed stroomt naar onze spieren. We zijn klaar om te vechten of te vluchten 💪🏻

Is de levensgevaarlijke situatie voorbij, dan activeert het autonome zenuwstelsel de parasympaticus, ons rempedaal en zorgt dat het lichaam weer tot rust en herstel komt.

Nu heb je vast door waar ik heen wil 😉 In deze tijden, waar we gelukkig maar zelden te maken krijgen met echt levensgevaar, leven we toch continue onder verhoogde stress en spanning. Ons gaspedaal is continu halverwege ingedrukt en de rem kunnen nog maar weinigen vinden.

Ik zie het bij zoveel vrouwen in de praktijk, dat de verlengde stress reactie continu actief is (dit wordt zelfs gemeten in de EMB-test). We houden de stress vast, lang nadat de stress-situatie verdwenen is.

Met alle gevolgen van dien. Want stress heeft enorm veel impact op ons lichaam, maar dat zal geen verrassing voor je zijn. Zoals je mij ook vaak in mijn podcast hoort zeggen: "De stress-as heeft voorrang op alle andere systemen van ons lichaam". En dat is maar goed ook, want het is ons grootste overlevingsmechanisme.

Wanneer we moeten vechten of vluchten is er geen tijd om te plassen, jezelf voort te planten of te denken aan je zere enkel waar je eigenlijk niet op kunt rennen. Je adrenaline verhoogt, je voelt geen pijntjes, je hebt een stoot (tijdelijke) energie en het is overleven. Maar in de huidige tijd waar het gelukkig nog maar weinig tot vechten of vluchten komt, reageert ons stress systeem nog wel precies hetzelfde. Je lichaam maakt daarbij geen onderscheid waar deze stress vandaan komt. Ruzie met je baas, onenigheid met je partner, een rotdag op school, financiën een rommeltje, stress uit voeding...

Ons lichaam reageert op de signalen die het ontvangt van de sympaticus. De darmen komen stil te liggen, het hele spijsverteringskanaal geeft problemen en afvallen lukt al helemaal niet. En de lijst is natuurlijk velen malen langer. Denkend aan verhoogde ademhaling, nek- en schouderpijn, rugklachten, huid uitslag, haaruitval, slaapproblemen enzovoort. Heb jij langdurige stress en lukt ontspannen niet meer, dan kan de stress een burn-out opleveren, ook wel bijnieruitputting genoemd en dan ben je veel verder van huis.

Het algemeen advies: stress vermijden

Oh, zat het zo?! Dat we daar niet met zijn alle eerder aan gedacht hebben. We moeten gewoon de stress vermijden en dan zijn alle problemen opgelost! Einde van dit blog...

Helaas is het niet zo makkelijk. Natuurlijk is het het best om stress te vermijden, maar hoe doe je dit dan? We hebben gewoon niet altijd (meestal niet zelfs) invloed op de stress die van buitenaf binnenkomt. Maar gelukkig kunnen we wel degelijk een aantal dingen eraan doen.

7 tips om stress los te laten

Waar we wel invloed op kunnen uitoefenen, is de manier waarop we ons lichaam de mogelijkheid geven om stress ons lichaam te verlaten. En dit is een heel krachtig iets, hier hebben we dus een heel groot deel zelf in handen, eigen verantwoordelijkheid en zoveel meer invloed dan we onszelf vaak realiseren. 

Hoe je omgaat met stress en vooral hoe je stress laat wegvloeien, is waar we ons op moeten richten. En dat is iets om voor jezelf uit te gaan zoeken. Waarmee laat jij stress afvloeien, waarmee ontspan jij diep, waar zit jouw rempedaal? Deze 7 tips zijn makkelijk toe te passen en werken voor heel veel vrouwen. Je kunt er vandaag nog mee aan de slag gaan!

1. Ga mediteren, echt bewezen effectief. Ga lekker in bed liggen en zet een begeleide meditatie op. Het is niet erg wanneer je halverwege in slaap valt. Elke dag voor het slapengaan en je stressniveau gaat meetbaar omlaag. Er zijn veel meditatie-apps (gratis of betaald) beschikbaar. Ik ben zelf fan van de app meditation moments.

2. Ga yoga doen. Echt, het werkt! Uit je hoofd, uit de spanning, in je lichaam. Ook dit kun je prima thuis doen. Op you tube vind je super veel gratis yogalessen.

3. Ga naar buiten! Ja, ook dit lijkt mega cliché en dat is het dus ook omdat het werkt. Ga eens werkelijk na hoe vaak je nog (zonder doel) buiten komt? Ik hoor het mezelf veel te vaak tegen mijn eigen kinderen zeggen... wij speelden vroeger gewoon buiten, we hadden geen mobiel/ipad/laptop/netflix. Maar waarom geldt dit alleen voor kinderen? Ook wij worden volledig opgeslokt door ons werk, gezinsleven en social media. En komen vaak enkel met een doel nog buiten; snel even boodschappen doen, snel de auto in de kinderen halen. Ga er eens echt op uit, ga het groen in, het strand op, zoek de natuur op. Omring jezelf eens met stilte. Voel je de onrust? Dan weet je helemaal zeker dat je dit nodig hebt.

4. Ga ademen! Yes, je leest het goed. Adem jij meer dan 6 keer per minuut terwijl je rustig zit? Dan adem je veel te vaak. Door een hoge en versnelde ademhaling (hallo stress reactie) krijgen we ook weer allerlei gezondheidsklachten. Begin eens met 1 ademhalingsoefening per dag. Zowel de Apple Watch als de fitbit hebben hier een speciale app voor op het horloge. Maar ook in de app store zijn er tal van (gratis en betaalde) ademhalings-app te vinden. Bouw het rustig op en zie wat dit voor je doet.

5. Douche koud af. Misschien klinkt dit als de meest onaantrekkelijke opties, maar wellicht is het wel de snelste en makkelijkste manier. Aan het einde van je douche, draai je de warmwaterkraan uit en spoel je jezelf koud af. De eerste keer lukt dit misschien maar 4 seconden, maar bouw het elke dag een beetje op. Super effectief voor het verminderen van stress, versterken van je immuunsysteem, verhogen van je hormoonproductie, verbeteren van je bloedcirculatie en fantastisch voor je huid en haar.

6. Beweeg. We lazen al dat yoga goed is, maar alle andere vormen van bewegen werken op hun eigen manier. Kom uit je hoofd en zet je lichaam in beweging. Ga lekker buiten bewegen zoals wandelen, hardlopen of fietsen.

7. Eet keto! Er is ook heel veel voeding die ons stress geeft. Zoals onder andere cafeïne en alcohol). Maar ook suiker. Veel suikers zorgen dat je energie mega gaat schommelen, waardoor je in een loop van koolhydraat-cravings terecht komt, die je lichaam weer onder druk zetten. Met een keto4vrouwen voedingsplan geef je je lichaam de juiste bouwstoffen voor een optimale gezondheid en de ketonen werken zelf als antioxidanten. Die de schade door stress in ons lichaam helpen opruimen en afvoeren.

Zoals we ook wel zeggen: rest & digest. Pas als de rem weer is ingetrapt, kunnen we weer goed verteren. Zowel lichamelijk  als mentaal â™¡